Hrana vie – cum ne schimbă energiile subtile
De-a lungul anilor, am înțeles din ce în ce mai profund că hrana nu este doar o chestiune de supraviețuire. Nu e doar „combustibil” pentru corp, ci și vibrație, energie subtilă, o punte între ceea ce punem în trup și ceea ce se trezește în suflet.
Învățăturile yoghine, dar și cele ale sfinților din Răsărit și Apus, ne arată limpede că mâncarea influențează nu doar sănătatea fizică, ci și dispoziția sufletească, calitatea gândurilor și chiar claritatea rugăciunii.
În tradiția yoghină, se vorbește despre cele trei guna – calități fundamentale ale naturii – și despre modul în care ele se reflectă în alimentație: satva (puritatea și lumina), rajas (agitația și dorința), tamas (inerția și întunecimea). În timp, am descoperit că aceste concepte nu rămân teorie, ci se simt direct în viața de zi cu zi.
Cele trei energii subtile: satva, rajas, tamas
În Bhagavad Gita, una dintre cele mai profunde cărți spirituale ale lumii, găsim explicația acestor trei forțe universale.
-
Satva este calitatea luminii, a echilibrului, a purității. Ea aduce claritate, pace, bunătate, înțelepciune.
-
Rajas este calitatea mișcării, a pasiunii, a dorinței. Ea ne împinge spre acțiune, dar și spre neliniște, competiție, agitație.
-
Tamas este calitatea inerției, a ignoranței, a întunecimii. Ea duce la greutate, la letargie, la confuzie și violență.
Aceste trei guna nu există separat. Ele se amestecă mereu, în proporții diferite, în tot ceea ce este creat. În oameni, în gânduri, în sentimente, în acțiuni și – desigur – în hrană.
Hrana satvică – mâncarea care luminează sufletul
Hrana satvică este numită și „hrană vie”. Este compusă din alimente pure, proaspete, ușor digerabile, care mențin echilibrul trupului și limpezesc mintea.
În această categorie intră:
-
fructele și legumele proaspete, cultivate natural,
-
cerealele integrale,
-
semințele și nucile crude,
-
laptele și produsele lactate curate (în tradiția yoghină, provenite din animale îngrijite cu blândețe),
-
mierea naturală,
-
apa pură.
De câte ori m-am hrănit mai mult cu aceste alimente, am simțit nu doar ușurință în corp, ci și o deschidere a inimii către rugăciune.
Sfântul Ioan Casian scria că „îmbuibarea pântecelui face mintea grea și rugăciunea leneșă”, iar sfinții Părinți au subliniat mereu legătura între cumpătare și limpezimea gândului.
Hrana satvică aduce pace, energie echilibrată, claritate. Ea susține starea de meditație, de reculegere, de rugăciune.
Hrana rajasică – mâncarea care agită și inflamează
Hrana rajasică este cea care stimulează excesiv, care excită simțurile și mintea. Ea nu e „rea” în sine, dar în exces duce la neliniște, la dorințe greu de stăpânit, la oboseală nervoasă.
În această categorie intră:
-
alimentele foarte condimentate și iuți,
-
mâncărurile foarte sărate sau acre,
-
cafeaua, ceaiul negru, băuturile energizante,
-
mâncarea prăjită,
-
dulciurile artificiale,
-
excesul de proteine animale.
Bhagavad Gita (XVII, 9) spune: „Hrana pe care o preferă cei rajasicii este acră, amară, sărată, foarte caldă, picantă, uscată, arzătoare, și ea provoacă durere, suferință și boală.”
Am simțit și eu de multe ori această stare: după o masă prea încărcată de condimente sau după ce beam prea multă cafea, îmi era mult mai greu să rămân liniștit în meditație. Hrana rajasică aprinde focul, dar focul nestăpânit arde și distruge.
Hrana tamasică – mâncarea care întunecă și îngreunează
Hrana tamasică este cea lipsită de viață, procesată excesiv, alterată sau care în general trage energia în jos. Ea duce la greutate în corp, la letargie, la lipsă de claritate mentală.
Aici intră:
-
mâncărurile vechi, reîncălzite de mai multe ori,
-
alimentele puternic procesate, fast-food, conserve,
-
alcoolul, drogurile,
-
carnea în exces
-
mâncărurile prea grase și greu digerabile.
Bhagavad Gita (XVII, 10) spune: „Hrana pe care o preferă cei tamasici este fadă, stricată, împuțită, alterată, impură și necurată.”
Ori de câte ori am mâncat astfel de alimente, am simțit nu doar oboseală în corp, ci și o închidere a sufletului. Rugăciunea devenea grea, mintea împrăștiată, iar inima, lipsită de sensibilitate.
Mai mult decât mâncare: cum guna-urile modelează întreaga viață
Am înțeles în timp că satva, rajas și tamas nu se referă doar la alimentație. Ele descriu și felul în care gândim, simțim și acționăm.
-
Gândurile satvice sunt curate, limpezi, pline de iubire și bunătate.
-
Gândurile rajasice sunt pline de agitație, dorință, competiție.
-
Gândurile tamasice sunt leneșe, confuze, uneori distructive.
Și în relații se vede la fel: o relație satvică aduce pace și creștere spirituală, una rajasică aduce pasiune și conflicte, iar una tamasică aduce dependență și suferință.
Am descoperit, astfel, că atunci când aleg hrana satvică, mă ajut să cultiv și gânduri satvice, relații satvice, fapte satvice. E un lanț subtil, dar foarte real.
Ce spun marii maeștri despre cumpătare și hrană
Sfântul Vasile cel Mare scria: „Nu mâncarea este de osândă, ci nesocotința și lăcomia.”
Sfântul Isaac Sirul ne amintea: „Cumpătarea în toate este maica sănătății.”
În tradiția yoghină, Patanjali, autorul Yoga Sutra, sublinia importanța ahimsa – nonviolența – care se aplică și asupra modului în care ne hrănim.
Toți marii maeștri converg asupra aceleiași idei: hrana trebuie să susțină viața, nu să o încarce, să o tulbure sau să o întunece.
Cum aplic eu în viața de zi cu zi?
Pentru mine, câteva reguli simple s-au dovedit de mare ajutor:
-
aleg cât mai multă hrană proaspătă, vie, satvică,
-
evit excesele de condimente și stimulente,
-
nu mănânc niciodată până la îmbuibare,
-
transform masa într-un moment sacru – înainte de a mânca, fac o scurtă rugăciune, mulțumind pentru hrană,
-
caut să fiu atent la starea care urmează după masă: dacă mă simt limpede și plin de energie, hrana a fost potrivită; dacă mă simt greoi și obosit, ceva nu a fost armonios.
Hrana ca rugăciune
Cred că, dincolo de toate clasificările, hrana devine o rugăciune atunci când este aleasă și consumată cu iubire și recunoștință.
Sfântul Apostol Pavel spunea: „Ori de mâncați, ori de beți, ori altceva de faceți, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceți.”
Pentru mine, asta înseamnă că hrana nu e doar un act fiziologic, ci și o modalitate de a mă apropia de Dumnezeu.
Încheiere
Hrana vie – hrana satvică – ne ajută să ne luminăm nu doar corpul, ci și sufletul. Ea ne sprijină să ne păstrăm pacea interioară, să fim mai atenți în rugăciune, mai limpezi în gânduri, mai iubitori în relații.
Omul se transformă prin ceea ce mănâncă, dar și prin ceea ce gândește, simte și trăiește. Iar atunci când alege satva – puritatea, lumina, echilibrul – întreaga lui viață se apropie de sfințenie.
![]() |
Cu recunostinta, Eugen Mirtz |
Dacă ți-a plăcut ceea ce ai citit și simți că aceste idei îți sunt de folos, te invit să descoperi mai multe resurse pe blogul meu Instructor de Yoga Eugen Mirtz, unde împărtășesc din experiența mea de peste 40 de ani de practică.
De asemenea, pe blogul Alchimia Vietii cu Eugen Mirtz, vei găsi articole complementare, ghiduri și reflecții care completează ceea ce am scris aici.
Tu ce tip de hrană simți că predomină acum în viața ta – satvică, rajasică sau tamasică? Și ce schimbări ți-ai dori să faci pentru ca hrana să devină un sprijin real pe drumul tău spiritual?
Comentarii
Trimiteți un comentariu